زمین
تاريخ : سه شنبه 15 فروردين 1391برچسب:, | 10:55 | نویسنده :

دبیر گروه زمین شناسی دانشگاه تربیت مدرس گفت: ایران در زمینه علم زمین شناسی و انجام تحقیقات علوم زمین در منطقه پیشگام است.
'محسن رضایی ' روز چهارشنبه  افزود: تحقیقات و مطالعات زیادی در زمینه علوم زمین شناسی در رشته های مختلف این علم در دانشگاه های كشور در حال انجام است كه بیشتر آنها كاربردی است.

وی اظهار داشت: مقالات محققان ایرانی در بسیاری از مجلات جهانی به چاپ می رسد كه این نشان از علمی و كاربردی بودن این مقالات دارد . این در حالی است كه همچنان شاهد افزایش چاپ این مقالات در سطح جهانی هستیم.

مدیر گروه زمین شناسی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: در چند سال اخیر علم زمین شناسی در كشور ما پیشرفت زیادی داشته و به بحث مخاطرات زمین شناسی توجه ویژه شده است.

وی اظهارداشت: ایران كشوری است كه بیشترین بلایای طبیعی از قبیل زلزله ، سیل، خشكسالی ها و فرونشت را داراست بنابراین پرداختن به این مباحث در قالب مقالات و تحقیقات علمی الزامی است كه خوشبختانه در چند سال اخیر توجه ویژه ای به این امور شده است.

رضایی ادامه داد: هم اكنون در بیشتر دانشگاه های كشور رشته های مربوط به زمین شناسی در سطوح كارشناسی ، كارشناسی ارشد و دكترا فعال است و هیچ گونه مشكلی در زمینه استاد دانشگاه در رشته های مرتبط به علوم زمین در كشور وجود ندارد.

***

hasteh_kharegi1گروهی از دانشمندان آمریکایی و چینی با بازسازی شرایط فشار و دما در هسته خارجی زمین نشان دادند که برخلاف تصور، اکسیژن در این منطقه از سیاره ما بسیار ناچیز است.

برپایه مدلهای کنونی علاوه بر مقادیر بالای آهن، هسته خارجی زمین محتوی مقدار کمی از عناصر سبک برای مثال، گوگرد، اکسیژن، سیلیسم، کربن یا هیدروژن است. از آنجا که اکسیژن فراوانترین عنصر سیاره ما است، بنابراین می توان انتظار داشت که بخش مهمی از عناصر سبک داخل هسته خارجی زمین را تشکیل دهد.این درحالی است که گروهی از دانشمندان لابراتوار ژئوفیزیک کارنگی آمریکا و دانشگاه تکنولوژی ووهان چین اطلاعات تجربی جدیدی را به دست آوردند که طیفی از عناصر سبک داخل زمین را با استفاده از اطلاعات لرزه نگاری دسته بندی می کند و نشان می دهد که در هسته، اکسیژن حضور قابل توجهی ندارد.

نتایج این تحقیقات معانی مهمی برای درک دوره شکل گیری زمین و حرکات همرفتی داخلی دارند. اعتقاد بر این است که عناصر سبک بر روی این حرکات که برای هسته خارجی مایع بسیار مهم هستند تاثیر می گذارند و هسته خارجی مایع نیز میدان مغناطیسی زمین را می سازد.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "ما نمی توانیم مستقیما از هسته نمونه برداری کنیم، بنابراین باید مدلهای خود را با ترکیب نتایج آزمایشات آزمایشگاهی و اطلاعات لرزه نگاری بهبود بخشیم."

یکی از مشکلاتی که در این نوع مطالعات وجود دارد در این است که با افزایش عمق، فشار و گرما نیز افزایش می یابد و موجب می شود که مواد به روشی مفتاوت از آنچه که در سطح دیده می شود رفتار کنند.

**

گروهی از دانشمندان بین المللی توانستند معمای منشای رشته کوهی مشابه آلپ را که در زیر سه کیلومتر یخهای قطب جنوب مدفون شده است، حل کنند.

تا نیم قرن قبل دانشمندان حتی تصور هم نمی کردند که در زیر یخهایی به قطر 3 کیلومتر واقع در قطب جنوب بتوان یک رشته کوه شبیه به آلپ را پیدا کرد. اما پس از کشف این رشته کوه زیرزمینی در سال 1958، زمین شناسان در مقابل خود پازلی را یافتند که به نظر می رسید در برابر تمام آگاهیهای علم درباره زمین ایستاده است.

این پازل اسرارآمیز حداقل تا زمانیکه یک تیم اکتشافی بین المللی به سرپرستی "نقشه برداری جنوبگان بریتانیا" اسرار این رشته کوه را فاش نکرد همچنان ناشناخته باقی بود. نتایج تحقیقات این تیم اکتشافی بین المللی نشان می دهد که رشته کوه "گامبورتسف" به طول 800 کیلومتر، عرض 500 کیلومتر و قله های به ارتفاع 3 هزار متر، ثمره یک سری حوادث خاصی است که کمی بیشتر از یک میلیارد سال قبل رخ داده اند.

این آلپ اسرارآمیز مدفون در زیر یخهای قطب جنوب از خطوط تماس میان صفحات تکتونیکی دور است و همچنین منشای آتشفشانی ندارد. از سویی دیگر، باوجود اینکه "گامبورتسف" در منطقه ای واقع شده است که از نظر زمین شناختی بسیار کهن است، ساختار بسیار جوانی دارد.دانشمندان به منظور بازسازی تاریخ منشای این کوهها در طول این سالها به دفعات به قاره سفید رفته اند و با استفاده از رادارهای پرقدرت از رشته کوه نقشه برداری کرده اند.اکنون این محققان با استفاده از دستگاههایی که میدانهای گرانشی و مغناطیسی زمین را ثبت می کنند و همچنین لرزه نگارهایی که مشغول کاوش در اعماق زمین هستند توانستند اسرار این معما را فاش کنند.این زمین شناسان در این خصوص توضیح دادند: "تحقیق بر روی این رشته کوه یک چالش شگفت انگیز بود اما ما سرانجام موفق شدیم و توانستیم این داستان بسیار جالب را به تصویر بکشیم."



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • بیماری ایدز
  • گلریزون